Aku?

My photo
Sabah, Malaysia
Blog Untuk Renungan Masa Depan Apabila Dah Bertongkat.. Namun Lalui Hidup Kita Di Dunia Realiti Semasa Meniti Ke Hari Tua.. Gunakan Blog Hanya Sebagai Medium Penggerak, Bukan Sebagai Diri Yang Bergerak.. Kerana Nyata Lebih Bermakna Dari Maya..

Monday, May 16, 2011

CINTA_Guru Sebagai Pencinta



Aku dan perjalanan cinta seorang guru...

Tadika... (Tadika MUIS Sipitang)
Di minda, ibuku lebih dari guru...
Aku senang, gembira sentiasa bersama ibu...
Tangisku datang.. esak-esak di pagi setelah gembira semasa subuh... gembira setelah ibu selalu sabar menggembirakan...
Ibu yang sentiasa memimpin, melepas pimpinan.. menolak aku pada seorang raksasa... aku kenal dia sebagai raksasa... minda ku mendefinasikan lebih dari raksasa...
Perjalanan hari yang sentiasa menjadi hari, menggenap bulan, mencukupkan tahun... Mindaku tetap menilainya sebagai raksasa...
Orangnya manis, lembut, penuh teratur mengangkat langkah... mindaku tetap menganggapnya raksasa...
Peluk ciumnya, usapan di kepala, senyuman datang dan pergi untukku yang tidak lokek dek manis semanisnya, wajahku tetap mencuka, hati aku kata dia raksasa...

S.R.K.. (Pekan Sipitang)
Darjah 1, ibuku tetap pujaan...
Darjah 2, kawan permainanku selalu dicari...
Darjah 3, teman-teman menjadi pujaan...
Darjah 4, permainan teman seharian...
Darjah 5, basikalku menjadi saudara sehati sedarah...
Darjah 6, rotan ayahku sentiasa dalam ingatan...
wajahnya berganti, caranya berubah... jembalang tanah dalam firasat, jembalang air dalam mindaku...
wajahnya kencang namun suara penuh isi dan berperasaan.. memandangku, mataku liar mncari sesuatu untuk dipandang, hatiku kencang berlari, mindaku tetap menganggapnya jembalang...
Jembalang 2, 3, 4, 5, 6... penglihatanku tetap mencorak wajah-wajah 'nya' sebagai jembalang...
Panduannya penuh kesan, kata-katanya masuk di dada, semangatnya kuat menyuruhku menatap buku, tapi hatiku tetap takut, perasaanku sentiasa lari melihat jembalang-jembalang itu...

S.M.K (S.M.P.O)
Ting.1, kawan-kawan sentiasa di sisi...
Ting.2, lawak jenaka sentiasa mencari teman-teman
Ting.3, minatku kepada minah meja baris depan, sebelah pintu... aku senyum, aku rajin ke sekolah..
Ting.4, Minatku kepada minah itu semakin kuat, Aku bersemangat bangun pagi...
Ting.5, Minatku hanya mencapai minat, dia dirampas!... rokok membunuhku
Ting.6 bawah, rokok menjadi teman, surat gantung penyeri cuti2 wajibku... teman pendorongku...
Ting 6 atas, universiti idamanku, buku rujukan menceriakan malam dan subuhku... wanita itu sainganku walaupun hatinya tertawan dengan kemanisan senyumanku...
Wajah-wajah 'nya' berubah lagi... gelaran dalam hatiku kini tok janggut, bonzer, si manis bertudung litup, minah saleh sesat, puan kakak, penggoncang dunia...
Rotannya sudah sebati di punggungku, surat gantungnya penuh dalam failku... Si penggoncang dunia!.. ayatnya ke arah perubahanku, mindaku tetap berfantasi dunia akan bergoncang di tangannya...
Tok janggut selalu menunjukku, mengejarku dengan rokok tersisip dijari, pelerai ketika aku menjadi jaguh digelanggang... Tok Janggut! hanya hatiku yang berani mengelarkannya...
Si manis bertudung litup, hatiku sentiasa mengejek namun aku bersemangat setiap waktunya, jelingan tajamnya menjadi senjata untuk aku memandang buku...
Minah saleh sesat! I am english, i don't like speakeng! wajahnya sabar, penuh perihatin walaupun aku jarang di waktunya, sentiasa takut melihat mataku... 'takut jatuh cinta' kemungkinan yang bersarang di minda...
Puan Kakak! kata-katanya membunuhku... "potong jari nie kalu awak dapat masuk U"... Sangat membunuhku... Aku diam, aku sendiri, aku yakin dan pasti...

Ijazah (UNIMAS)
Aku tiada gelaran... cuma Tuan, Puan, Madam, Sir sebagai panggilan...
perjalanan yang sentiasa sendiri...
berusaha untuk menilai hidup...
mencoba untuk mengenal pasti diri...
mencari kekuatan untuk melangkah mencari kehidupan...

AKU,AKU DAN AKU
cinta guru bukan apa yang dikata
cinta guru bukan sakit yang dirotan
cinta guru bukan tulisan di papan hitam/putih
cinta guru bukan kata-kata yang dikarang
cinta guru bukan apa keputusan setiap penilaian

Cinta guru adalah kita sekarang,
Cinta guru jadinya kita kini,
Cinta guru adalah manusianya kita di pengakhiran...

SELAMAT HARI GURU UNTUK CIKGU-CIKGU YANG MENJADIKAN MURID-MURID  SEBAGAI MANUSIA.....
Aku Tetap Aku Di sudut Aku Terus Memerhati_AmkaNsem

1 comment:

elnino de moona said...

pergh... best2...
selamat hari guru cikgu.. hehehe..:)

.: KATA PADA KATA :.

...Semua hasil dari Otak Aku... Hati aku kaki support... Jari aku tolong ketuk-ketuk... Kalau aku tulis time minum copy...Aku sure letak gula sebagai ct rasa untuk pastenya...takut datang surat cinta...Tapi jarang minum copy sebab aku benci copy, aku suka air gunung yang bersih dan segar...

.: Hijau itu aku... Hebat itu mereka tu... Tokoh itu tertentu :.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Open Cbox

Hak Cipta Terpelihara

Creative Commons License
aku dari sudut aku terus memerhati_amkaNsem by Aku.. Aku.. Aku.. Sang Pencinta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5 Malaysia License.
Based on a work at akuakuakusangpencinta.blogspot.com.