Aku?

My photo
Sabah, Malaysia
Blog Untuk Renungan Masa Depan Apabila Dah Bertongkat.. Namun Lalui Hidup Kita Di Dunia Realiti Semasa Meniti Ke Hari Tua.. Gunakan Blog Hanya Sebagai Medium Penggerak, Bukan Sebagai Diri Yang Bergerak.. Kerana Nyata Lebih Bermakna Dari Maya..

Wednesday, June 8, 2011

Ilusinasi Dalam Cinta _ Rasa Dalam-Dalam (Part vii)

Perspektif Dua Jiwa

Apa Itu Perspektif :
Satu gaya shot yang menggunakan elemen garisan dan ruang yang terbentuk oleh dua titik. Terdapat dua cara iaitu perspektif ruang tengah dan perspektif ruang sudut. Untuk perspektif ruang tengah, kedua titik haruslah diambil selari berhadapan dengan kamera supaya membentuk saiz ruang yang berbeza. Dan untuk perspektif ruang sudut, ruang titik belakang lebih besar berbanding titik hadapan. Contoh photo yang menggunakan elemen perspektif adalah seperti di bawah :-
Perspektif Ruang Sudut

Perspektif Ruang Tengah

: Perspektif ini akan 'mendistort' sesuatu subjek atau bahasa mudahnya mengecil benda yang besar, memendekkan benda yang panjang dan mendekatkan benda yang jauh.

Perspektif Pada Cinta :
Apabila bercerita mengenai cinta, elemen apapun yang anda hendak definisikan mengenainya, sudah tentu tidak mempunyai maksud yang spesifik. 
Pendapat wa : Perspektif dalam cinta ini juga berkaitan dengan ruang dan titik. Titik-titik dalam percintaan itu adalah target seseorang mendapatkan cinta hati mereka. Simple, walaupun cinta itu nampak mudah untuk dicapai, namun sangat susah untuk dimiliki sepenuhnya. Di sinilah perspektif itu timbul. Apabila kita melihat atau merasa dengan hati kasar, cinta itu berada di depan mata, kata orang "petik jari semua datang", namun apabila diteliti dengan sedalam-dalam hati, maka kita akan berkonklusi bahawa cinta itu jauh perjalanannya untuk diperolehi, besar pengorbanannya untuk dirasai dan panjang ceritanya untuk dimiliki.

Perspektif Kisah Cinta Si Pencinta Dan Si Cinta :
Perjalanan kisah mereka juga boleh disamakan di ruang perspektif. Sangat mudah untuk mencapai titik cinta, senang untuk mengabadi diri di ruang asmara. Itu hanyalah pada aku sebagai pemerhati tegar, namun pada mereka, garisan-garisan perspektif terlalu menghayalkan mereka membuatkan mereka berfantasi sendiri, berkata dalam hati cinta itu mudah. Namun pada ruang yang dalam-dalam di hati mereka, ada satu tembok keegoan sebagai penghalang untuk mereka mendapat cinta yang mereka dambakan. Terget titik cinta mereka berdua adalah pada ruang yang sama, pada koordinat yang serupa, namun penghalang itu memcacatkan pencarian mereka untuk mencapai titik tersebut. 

Kata Pencinta :
Di ruang penuh separa cinta, rasa penuh asmara..
Sedalam hati mengatakan cinta..
Mudah untuk mencapai hanya pada minda..
Lemahnya hati membentuk langkah-langkah, mencacat penerus untuk percaya diri...
Longlai aku dalam lemah..
Daya terjerat hanya pada kata, hati membenar kata-kata..
Bila ada rasa untuk menyapa...
Kenapa kata tersekat pada kata...
Tunduk aku malu, bukan pada dia..
Wajahku beku bukan untuk perhatiannya..
Diriku terbenam untuk diriku...
Kekuatanku hilang tidak mengharap dia turut hilang...
Palsu bila kata aku sudah mampu..
Karut bila kata sudah sedia...
Egoku sentiasa benar menidakkan salah..
Aku hanya mampu berdiri pada ego..
Lemah pada situasi benar..
Aku tetap aku..
Lemah dalam pengharapan...

Kata Cinta :
Di malam aku bertemankan bulan..
Bintang terus menyapa untuk aku segar dalam lamunan..
Cinta penuh manis untuk dikenang...
Cinta juga merangsang daya untuk terus gembira..
Namun, ada apa untuk cinta yang tidak pernah mengata sayang..
Jauh untuk aku merasa bahagia cinta..
Dia hanya melihat, mungkin hanya tersenyum bangga...
Memang aku lemah, cair dengan manisnya kata..
Sembunyi rasa, itu bukan caraku...
Sembunyi hati, itu bukan hebatku..
Puasnya hati rasa dipermain..
Senyumnya, hirisan luka dalam hati..
Terima kasih kerana beri aku cinta..
Terima kasih, untuk mempermain cintaku..

Sentiasa berada di ruang mereka : Ingin menjadi bukan diri mereka


: Hari berjalan dengan bersahaja, waktu bergerak dengan simple. Kejadian di ruang ilmu mencacatkan rasa ingin bercinta untuk si cinta, namun si pencinta, bersalah menguasai diri. 
Malu yang menguasai diri si cinta membuatkan dia menghapus segala harapan untuk merasa cinta dengan si pencinta. Walaupun pada hati, bibit-bibit cinta yang baru ingin menular mengharapkan cinta si pencinta kian mekar, namun semangatnya terlalu lemah untuk percaya bahawa cinta si pencinta adalah untuknya. Keyakinan yang hilang apabila si pencinta tidak menyapanya walaupun hatinya penuh mengarap itulah harinya untuk berkongsi pandang dan sapaan dari si pencinta. 

Kata hati si cinta : (Definisi sedalam hati si cinta)
: Mesej ya rabbi, lembut lidah dari gigi, depan mata di biar-biar...
(Dah tiga hari tak mesej.. rindu.. ish)
: Mata kita indah la.. senyuman kita menawan la.. Tak peduli kita pun..
(mata ini untukmu jika memilihku.. Senyuman ini manis semanis yang manis khas untukmu jika memandangku)
: Eksen lebih.. itu lah inilah... ishhhhhhh
(aku dambakan suara serak basah mu menggegar cuping telingaku.. ahakssss)

Si pencinta pula terus dengan gaya derita tersengaja dari diri sendiri. Dengan bahasa mudah, tekanan dan rasa bersalah akibat kejadian di ruang ilmu. Hanya dinding jadi teman fantasi, lakaran-lakaran indah menghiasi dinding menjadi coretan yang terus ingin dikejar oleh pencinta. 

Kata Dinding Bilik pencinta (mungkin) : ( Rasa hati si pencinta )
: mat mat.. Kalu lah wa bernyawa, wa dah sembelih lu 20 kerat, kalahkan Mona Mendey..
(keratlah, belah la dada ini, cintaku dalam untukmu, namun malu mengusai diri)..
: Hari-hari berdepan muka lu yang ketat nie, macam nak smash pakai raket Dato' Lee Chong Wei
(Apa yang harus ku kata.. fantasi di ruang udara, maya di paparan skrin telefon, tapi realiti bagi aku.. yup! sesengguhnya benar dari benar..)
: Hari-hari tengok lu begulung depan wa, baik wa yang gulung lu.. nasib wa dah keras..
(perghhh... aku rindukan suara manjamu.. walaupun hanya di ruang udara)

Beberapa hari berjalan hanya bercerita dengan hati, monolog dalaman merangsang diri untuk terus mengatakan cinta. Tanpa diduga, ruang santapan untuk semua penuntut menjadi saksi perhubungan si cinta dan si pencinta memperolehi satu harapan untuk hubungan 'ilusinasi' mereka tidak berhenti sampai di situ sahaja. kejadian yang penuh rasa cinta itu memberikan satu ruang kepada mereka 'menyahkan' segala PERSPEKTIF yang negatif mengganggu perhubungan awal cinta mereka <<<------- Part viii


Before:


Aku Tetap Aku Di sudut Aku Terus Memerhati_AmkaNsem

No comments:

....: TAK BEST :.....

.: KATA PADA KATA :.

...Semua hasil dari Otak Aku... Hati aku kaki support... Jari aku tolong ketuk-ketuk... Kalau aku tulis time minum copy...Aku sure letak gula sebagai ct rasa untuk pastenya...takut datang surat cinta...Tapi jarang minum copy sebab aku benci copy, aku suka air gunung yang bersih dan segar...

.: Hijau itu aku... Hebat itu mereka tu... Tokoh itu tertentu :.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Open Cbox

Hak Cipta Terpelihara

Creative Commons License
aku dari sudut aku terus memerhati_amkaNsem by Aku.. Aku.. Aku.. Sang Pencinta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5 Malaysia License.
Based on a work at akuakuakusangpencinta.blogspot.com.